Fruitzuurbehandeling

Fruitzuurpeeling
Een fruitzuurpeeling is een peeling die de bovenste laag van de huid verweekt. Doordat de dode huidcellen niet meer samenplakken, gaat de huid versneld afschilferen. In de diepere huidlagen wordt de productie van collageen- en elastinevezels geactiveerd waardoor de huid gladder, voller en egaler wordt. Door het afschilferen van de dode huidcellen worden poriŽn niet meer afgesloten waardoor talgkliertjes minder snel zullen verstoppen en minder snel gaan ontsteken. Daarnaast heeft fruitzuur heeft ook een ontstekingsremmende werking waardoor het uitermate geschikt is om verschillende vormen van acne te behandelen. De verhoogde celdeling leidt verder tot een versnelde afschilfering van de met pigment gevulde opperhuidcellen, wat een blekend effect heeft.

Voor de behandeling
De huid zal twee weken lang voorbehandeld moeten worden met een gel waarin een laag percentage fruitzuur verwerkt is. Na het opbrengen van deze gel kan u een licht prikkend gevoel ervaren. Ook kan de huid al iets gaan schilferen.

De behandeling
Tijdens de behandeling zal uw huid eerst gereinigd worden. Wanneer de fruitzuurpeeling op de huid aangebracht wordt, zal dit branderig en jeukend voelen. De huid zal rood worden en er kunnen kleine, witte blaasjes verschijnen. Afhankelijk van de reactie zal de fruitzuur na enkele minuten geneutraliseerd worden met water.

Na de behandeling
Eventuele roodheid en blaasjes verdwijnen binnen ťťn tot twee dagen, soms zelfs al na enkele uren. Soms ontstaan er korstjes na de behandeling. Het is belangrijk dat u niet aan deze korstjes gaat krabben. Ze genezen vanzelf binnen enkele dagen. De behandelde huid is gevoelig voor zonlicht. Stel daarom de huid tot zes weken na de laatste behandeling zo min mogelijk bloot aan UV straling (zowel zon als zonnebank). U kunt eventueel een zonnebrandcrŤme gebruiken (minimaal factor 30).

Resultaat

Het resultaat van de behandeling is afhankelijk van de indicatie. Over het algemeen ziet de huid er gladder en gezonder uit, worden donkere verkleuringen opgebleekt en zullen ontstekingen van de huid verminderen.

Risico’s
Bij naleving van de voorzorgsmaatregelen treden normaal gesproken geen bijzonderheden op. Wanneer u de behandelde huid echter blootstelt aan zonlicht is er een risico op het ontstaan van pigmentvlekken. Bij een donkere huid kan de behandelde huid soms donker verkleuren. In het algemeen verdwijnt deze hyperpigmentatie vanzelf na drie tot zes maanden. In zeldzame gevallen is het echter blijvend.