Acne

Acne kan een vervelende aandoening zijn. Veel mensen krijgen er mee te maken en eventuele littekens kunnen zichtbaar blijven. De Padbergkliniek beschikt over meerdere mogelijkheden acne en littekens te behandelen.

Wat is acne?

Acne vulgaris, kort acne genoemd, is de medische term voor jeugdpuistjes. Het zijn ontstekingen van de huid in en rondom de talgklieren. Vrijwel iedereen krijgt acne in de puberteit, wanneer de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat. Bij de één zijn het niet meer dan een paar mee-eters en puistjes, bij de ander is het een uitgebreide huidaandoening die het plezier in het dagelijks leven kan verpesten. Acne kan bij sommige mensen ook na de puberteit blijven bestaan. De term jeugdpuistjes is dus eigenlijk niet de juiste naam.

Waardoor komt acne?

In de puberteit neemt de hoeveelheid hormonen in je lichaam toe, zowel van mannelijke hormonen (androgenen) als van vrouwelijke hormonen (oestrogenen). Het zijn vooral de mannelijke hormonen die, bij jongens èn meisjes, de talgklieren stimuleren om meer huidsmeer te maken. Door mannelijke hormonen (androgenen) worden de talgklieren groter en produceren zij meer dikkere talg. De talgkanalen kunnen hierdoor verstopt raken. Die talgprop heet dan ‘mee-eter’. In de talgklieren bevinden zich bacteriën, die de talg omzetten in vetzuren. Door de opgehoopte talg en de irriterende vrije vetzuren zet de verstopte talgklier en het talgkanaal steeds verder uit en scheurt uiteindelijk open. De irriterende stoffen komen in de omliggende huid terecht en veroorzaken een ontsteking. Hierdoor ontstaan pukkels en puistjes.

Wat kun je doen tegen de littekens?

Littekens en donkere verkleuringen kunnen bij elke vorm van acne ontstaan, maar ze worden vooral veroorzaakt door ernstigere vormen van acne. Littekens zijn door het lichaam aangemaakte bindweefselgebieden die schade aan de huid herstellen. Dit bindweefsel heeft een andere structuur dan de gewone huid. Dit is zowel te zien als te voelen. Littekens kunnen in de loop van jaren wel iets verbeteren, maar verdwijnen nooit helemaal. Er blijven altijd sporen van de littekens zichtbaar. Littekens kunnen er uitzien als diepe putjes, vooral in het gezicht, dunne witte, op papier lijkende littekens (atrofische littekens) en dikke, op de huid liggende littekens vooral op de borst en de rug (hypertrofische littekens). Er bestaan meerdere behandelingen om de acnelittekens minder opvallend te maken.

De behandeling

Acnelittekens kunnen in de Padbergkliniek worden behandeld met behulp van chemische peeling of lasertherapie. Het behandelen van acnelittekens met behulp van laser is de laatste jaren sterk verbeterd. Er zijn ablatieve en niet-ablatieve lasers. De niet-ablatieve lasers zorgen voor een verhitting van de diepere huidlagen waarbij een stimulatie van bindweefselcellen/collageen plaatsvindt. De ablatieve lasers zorgen voor het ‘ontvellen’ van de bovenste huidlagen en er vindt ook een stimulatie van bindweefsel/collageen plaats. De fractionele laser is een bepaalde manier van laseren waarbij de laserstraal is opgedeeld in kleinere microstralen.

Neem direct contact op met de Padbergkliniek

Heeft u vragen? Vul dan het contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op. Wilt u langkomen voor een intakegesprek? Voor het inplannen van een afspraak kunt u ons bereiken op het telefoonnummer 0318 694888.

Korte
wachtlijsten

Gekwalificeerde
dermatologen

35 jaar
kwaliteit

Deskundig
medisch advies

Behandelingen

In de Padbergkliniek zijn er verschillende behandelingen voor verbetering van de huid mogelijk. Van laser tot Botox en van peeling tot filler. Natuurlijk met een eerlijk advies. De behandelingen worden altijd uitgevoerd door deskundige huidtherapeutes en dermatologen.

Huidproblemen

Behandeling van littekens, vaatjes, pigmentvlekken, haren, bultjes, striae, rimpels en huidverslapping. Wat het cosmetische huidprobleem ook is, een deskundig advies op maat krijgt u altijd.